افسردگی و جنون عاقبت استفاده از روانگردان ها و مخدر ها

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

افسردگی و جنون عاقبت استفاده از روانگردان ها و مخدر ها

افسردگی و جنون عاقبت استفاده از روانگردان ها و مخدر ها

 

در حالی که کار شناسان معتقدند انزوا و افسردگی از عواقبی است که هنگام استفاده از روانگردان ها ایجاد می شود ، روانشناسان تاکید دارند که جوان ها گاهی برای دور بودن از واقعیت های زندگی به مصرف روانگردان ها روی می آورند .                                                                                                                                    

 

همچنین آنها معتقدند که افراد از سن 17 سالگی تا زیر 30 سال تمایل زیادی برای استفاده از محرکها دارند و اگر مصرف این روانگردانها تا مدت طولانی ادامه داشته باشد ، درمان آن بسیار سخت خواهد شد . با این اوصاف روانپزشکان معتقدند در جامعه ما سوء مصرف الکل و بعد از آن سوء مصرف مواد مخدر و رولانگردان ها ، اختلال دو قطبی و در نهایت اختلالات سایکوتیک که همراه با توهم و هذیان هستند ، مث اسکیزوفرنی ، از جمله خودکشی و دیگر کشی در مبتلایان به آن دیده می شود.                                                                                                

 

دکتر بابک نژند ، روانپزشک ، با اشاره به اینکه بیمارهایی که باعث خودکشی و دیگر کشی می شوند، از نظر شیوع فرق زیادی با هم ندارند ، سوء مصرف مواد ، به خصوص مواد مخدر جدید را مهم ترین اختلال روانی می داند که درآن فرد داوری خود را در برابر حقیقت از دست می دهد و دست به خودکشی یا دیگر کشی می زند.                                                                    

 

دکتر نژند با تاکید بر اینکه مواد باعث افکار هذیانی ، بدبینی و توهمات بینایی و شنوایی می شوند ، ادامه می دهد : علادوه بر در خیلی از افراد که مبتلا به اختلال افسردگی هستند هم ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند ، به طوری که ثابت شده است چیزی نزدیک به 15 درصد افسرده ها در نهایت خودکشی می کنند ، یعنی این اختلال گاهی چنان روند افسار گسیخته پیدا می کند که جز ناامیدی و خودکشی راه دیگری برای بیمار باقی نمی ماند.                                                                            

 

الکل بیش از همه مقصر است

 

اما پژوهش دیگری نشان داده است که اختلالاتی منجر به صدمه به خود یا دیگران می شوند که بیشترین طیف خشونت در میان افراد که ابتدا مبتلا به سوء مصرف الکل بوده اند دیده می شود                                                       .                                                                             

 

میزان خودآزاری و خودکشی در افسردگی اساسی بسیار زیاد است ف به طوری که بیش از 70 درصد کسانی که خودکشی می کنند ، مبتلایان به افسردگی هستند . علاوه بر سوء مصرف مواد در افراد مبتلا به افسردگی به خصوص در بیماران دوقطبی و در مرحله افسردگی ، خودکشی بیشتر دیده می شود اما در مرحله شیدایی ، چنین بیمارانی ممکن است اقدام به دیگر کشی کنند و آن هم تحت تاثیر فقدان احساس واقعیت سنجی است ، یعنی این افراد هیچ گونه درکی از واقعیت ندارند و باورهای هذیانی درآنها زیاد است                                                                                  

 
 
 
 
 

                       آرام بخش های توهم زا

 

 

 

در این میان علاوه بر الکل ، مخدر های صنعتی در واقع ترکیبی از مخدرهای سنتی یا مواد شیمیایی هستند . در میان مخدرهای صنعتی شیشه ، اثری ترکیبی از توهم زایی و تحرک بخشی دارد و سیستم مرکزی اعصاب را تحریک می کند و باعث بروز نوعی تشنج و حرکات غیر قابل کنترل به همراه تعریق ، گشادی مردمک چشم و در مجموع ، کنش های شدید رفتاری می شود . به عقیده متخصصان بر خلاف مخدرها افیونی مانند تریاک که عموماً آرام بخش هستند و استعمال کننده را به سمت سکون و کندی حرکت می برند ، شیشه ، فرد را به سمت رفتاری خشونت آمیز سوق می دهد

 

دکتر شاهین شادنیا ، دبیر انجمن علمی سم شناسی و رئیس مرکز مسمومیت های بیمارستانی لقمان ، ضمن اشاره به اینکه شیشه به اسامی گلس و کریستال شناخته می شود ، می گوید: اوایل در بازار ایران این ماده جز ترکیبات مخدر شبه مورفینی ( هروئینی ) به حساب می آمد ، ولی بعد از مدتی این ماده مجدداً به شکل اصلی خود که دارای ترکیبات محرک است ، برگشته است . وی در ادامه می گوید : این ماده که از خانواده آمفتامین هاست ، اثراتش درست مثل قرص اکستازی است و باعث افزایش انرژی ، پرفعالیتی ، شادابی ، بی خوابی ، افزایش تمرکز ، بالا رفتن درک و حس اعتماد به نفس می شود و به خاطر همین اثرات است که افراد در سنین 18 تا 25 سال به این مواد روی می آورند.                                                           

 

دبیر انجمن علمی سم شناسی با بیان اینکه به دنبال استفاده از این ترکیبات ترشح یکسری از مواد شیمیایی محرک که عامل ایجاد احساس شادی هستند ، افزایش می یابد می گوید : در حالت نرمال این ترشحات بهمیزان متعادل در بدن ساخته و سنتز می شوند ، ولی با مصرف این ماده میزان این ترشحات افزایش می یابد و در نتیجه ذخایر این ترشحات بیشتر تخلیه می شود به همین خاطر بعد از مدتی که از مصرف این ترکیبات می گذرد، احساس شادابی نیز از بین می رود و همین امر دوز مصرفی فرد را بالا می برد                                                     .                                                                                                                                   

 

به گفته این متخصص ، معتادان به شیشه ، بعد از مدت زمانی احساس شادابی اولیه را دیگر ندارند و به تدیج افسردگی و احساس کسالت ، خمودگی و بی اشتهایی در فرد زندگی اورا از حالت عادی خارج می کند.                                                         

 

دکتر شادنیا با توضیح اینکه مسمومیت با این ماده می تواندعلایم خفیف ( افزایش ضربان قلب ، فشار خون بالا ، اضطراب ، پرخاشگری ) تا شدید ( بالا رفتن درجه حرارت بدن ، فعالیت بیش از حد عضلانی و تخریب بافت عضلانی ، تشنج ، کماو مرگ ) را ایجاد کند ، می گوید: در حال حاضر مشکل اصلی ما با این ترکیبات این است که برای آنها درمان اختصاصی و داروی پادزهر وجود ندارد . مثلاً در مورد شبه مورفین ها ما پاد زهر داریم و در صورت مراجعه این بیماران به بیمارستان از این داروها استفاده می کنیم ولی درمان این بیماران صرفاً حمایتی است و فقط می توانیم فشار خون و تشنج را در آنها کنترل نماییم .                                                                                         

 

به گفته کارشناسان ، شیشه یک محصول آزمایشگاهی با کاربرد شیمیایی است و به خاطر فرآیند سختی که در تولید این ماده وجود دارد ، هزینه آن بسیار بالاست ، به طوری که قیمت یک کیلوشیشه چیزی حدود 55 تا 70 میلیون تومان است و هر صوت آن با قیمت بیش از 20 هزار تومان فروخته می شود 




مطالب مرتبط
.